بارنامه مستر چیست و چه کاربردی دارد

بارنامه یک سند است که از الزامات خدمات حمل و نقل، مخصوصا حمل و نقل بین‌المللی به حساب می‌آید. این سند توسط شرکت تحویل گیرنده بار صادر شده و به مالک بار تحویل داده می‌شود. در صورت بروز هر گونه مشکلی، صاحب بار با ارائه‌ی این سند می‌تواند مالکیت خود را ثابت کند.

بارنامه‌ها انواع مختلفی اعم از هوایی، زمینی، دریایی، حمل سراسری، چارتر و … دارند. یکی از مهم‌ترین نوع این اسناد، بارنامه مستر است که به آن بارنامه مادر هم می‌گویند. در ادامه این مطلب به طور کامل به توضیح بارنامه مادر و اهمیت وجود آن خواهیم پرداخت. اگر به هر شکلی با خدمات حمل و نقل سروکار دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

همه چیز درباره بارنامه مستر MAWB

بارنامه MAWB یا سند مادر (سند اصلی)، مخفف شده نام Master Air Way Bill است. این بارنامه یک سند است که شرکت حمل و نقل کننده فورواردی یعنی شرکتی که شما بسته خود را به آن‌ها تحویل می‌دهید به شرکت حمل و نقل کننده کریر، تحویل می‌دهد. شرکت‌های حمل و نقل کننده کریر هوایی، مجموعه‌هایی هستند که بسته را از مراکز فورواردی تحویل گرفته و به مقصد می‌رسانند. بارنامه مستر، قراردادی است که این دو شرکت میان خود امضا می‌کنند.

پس از تنظیم این بارنامه، یک سریال 11 رقمی برای پیگیری لحظه‌ای بسته صادر می‌شود و در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. این کد بیانگر موارد زیر است:

  1. سه رقم اولیه مربوط به ایرلاینی است که بسته را حمل خواهد کرد. همانطور که می‌دانید هر ایرلاین کد سه رقمی مخصوص خود را دارند.
  2. هفت رقم بعدی، سریالی است که به طور اختصاصی برای محموله مشتری صادر شده است.
  3. عدد آخر این سریال 11 رقمی، معمولا بین 1 تا 5 است و به عنوان عدد کنترل در این کد درج می‌شود.

از زمان صدور بارنامه مستر و دریافت این کد توسط مشتری تا لحظه‌ای که محموله به دست گیرنده برسد، مسئولیت بار به عهده شرکت گیرنده و حمل کننده خواهد بود.

این سند بین‌المللی شامل اطلاعاتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مشخصات و آدرس تحویل دهنده مرسوله
  • مشخصات و آدرس گیرنده
  • کد سه حرفی مخصوص فرودگاه مبدا
  • کد سه حرفی مخصوص فرودگاه مقصد
  • ارزش حدودی مرسوله
  • توضیحات ویژه و تکمیلی درباره بار
  • وزن بار
  • هزینه
  • امضا صاحب محموله
  • ماهیت محموله

 

کاربرد سند مادر یا سند اصلی د رحمل و نقل‌های بین‌المللی

بارنامه مستر کاربردهای امنیتی فراوانی دارد. مهم‌ترین هدف صدور این بارنامه، بیمه مرسوله شماست. در واقع وقتی یک نسخه از این سند با امضای صاحب بار و شرکت حمل و نقل فورواردی در اختیار مشتری قرار گیرد، ارزش قانونی دارد. اگر به هر دلیلی، محموله شما دچار آسیب و خسارت شود یا پس از گذشت زمان از تاریخ تحویل به دست گیرنده نرسد، می‌توانید با استناد به بارنامه از طریق مراجع قانونی اقدام فرمایید.

نکته دیگر در تنظیم سند مادر این است که، بارنامه در حضور افراد حقیقی و حقوقی ذکر شده در سند، صادر شده و پس از مطالعه کامل به امضا طرفین خواهد رسید. در ذکر نام و مشخصات شخص گیرنده در بارنامه مستر باید دقت فراوانی شود چرا که شرکت تحویل دهنده در مقصد، موظف است مرسوله را به همان شخصی که شما معین کرده‌اید تحویل دهد. هر گونه تناقض در اطلاعات و مشخصات فرد مذکور، شما را به دردسر خواهد انداخت.

از دیگر کاربردهای این سند می‌توان به شرایط و زمان نگهداری محموله شما اشاره کرد. شما در سند مادر نوع محتوا خود را ذکر خواهید کرد و در مورد نحوه نگهداری یا شرایط خاص آن توضیحات لازم را ارائه می‌کنید. شرکت حمل و نقل با توجه به نکاتی که شما اشاره کرده‌اید، محموله را در شرایط مناسب نگهداری خواهد کرد تا دچار آسیب نشود. همچنین با استفاده از کد 11 رقمی بارنامه در سامانه‌های مخصوص رهگیری کالا، می‌توانید از موقعیت لحظه‌ای محموله با خبر شوید.

 

نقش سند مادر در ترخیص کالا

نکاتی که تا کنون به آن‌ها اشاره کرده‌ایم مربوط به زمان بارگیری کالا در کشور مبدا است. وقتی مرسوله شما به فرودگاه مقصد می‌رسد، با توجه به اطلاعات ذکر شده در بارنامه، محموله در انبارهای مشخص قرار خواهد گرفت. سپس بر اساس نوع محتوا کالا، اولویت‌بندی می‌شوند تا در بهترین زمان به دست گیرنده برسند. بنابراین ذکر شرایط خاص مرسوله، توسط مشتری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

اگر شما به عنوان صاحب بار، در زمان تنظیم سند، به موارد و شرایط خاص محموله خود اشاره نکنید و این موضوعات در بارنامه مستر ذکر نشوند، در صورت خرابی کالا به علت زمان، قانونا قادر به شکایت از شرکت تحویل دهنده نخواهید بود.

 

نتیجه‌گیری

در زمان تحویل بار خود به شرکت‌های حمل و نقل کننده، باید نسبت به تنظیم بارنامه حساسیت زیادی داشته باشید. پس از تحویل مرسوله، تنها را ارتباطی شما، سند مادر و سریال 11 رقمی صادر شده می‌باشد بنابراین در انتخاب شرکت خود دقت فرمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم