تفاوت لجستیک و حمل و نقل چیست؟

امروزه بخش عظیمی از اقتصاد کشور، به حوزه حمل و نقل و لجستیک وابسته است. با پیشرفت صنعت، حمل و نقل بهینه اهمیت خود را به خوبی نشان داده است. بسیار شنیده ایم که لجستیک و حمل و نقل را به یک معنا استفاده می­کنند. اما در حقیقت به یک معنا نیستد. در این مقاله از سایت داناحمل قصد داریم به بررسی فرق لجستیک و حمل و نقل بپردازیم. برای این منظور نیاز است که در ابتدا معنای هرکدام را به طور دقیق بدانیم.

 

لجستیک چیست؟

برای بیان مفهوم صحیح لجستیک، بهتر است با یک مثال شروع کنیم. قطعا تابحال برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده که کالایی را به صورت آنلاین خریداری نمایید. شرکت یا سازمانی که سفارش شما را قبول کرده است، در ابتدا باید آن کالا را به میزان سفارش شما، در انبار خود موجود داشته باشد یا تولید کند. همچنین کیفیت کالا باید مورد قبول بوده و سالم باشد.

پس از فرایند سفارش­گیری، موضوع ارسال کالا و رساندن آن به دست مشتری در میان می­آید. حمل و نقل در این پروسه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در بهینه ترین حالت خود رخ دهد. در مرحله آخر پس از طی این چرخه، که جزئیات بسیار با اهمیتی در آن وجود دارد، کالا به دست شما خواهد رسید.

نکته ای که در این جا حائز اهمیت است، مدیریت و پشتیبانی دقیق این سیستم می­باشد. به مجموعه این فرآیند ها که شامل تامین، تولید و توزیع کالا، محصولات، خدمات یا اطلاعات در داخل و خارج سازمان­ها است، لجستیک گفته می­شود. این زنجیره شامل همه کالا ها در هر سطح و اندازه می­شود. با توجه به تعارف فوق، نقش مهم حمل و نقل در سیستم لجستیک را درک می­کنیم. همچنین کارآمد بودن این سیستم، تاثیر مستقیمی بر کسب و کارها دارد؛ چرا که لجستیک بخش مهمی از تجارت یک محصول است.

تفاوت لجستیک و حمل و نقل

هدف از لجستیک چیست؟

در بخش قبل سعی کردیم مفهوم لجستیک را به صورت عمیق بیان کنیم. اما سوالی که به میان می­آید این است که هدف از لجستیک چیست؟ چرا سازمان ها باید برای بهبود شبکه لجستیکی خود تلاش کنند؟

قطعا در هر زنجیره تامین، کاهش هزینه های سازمان از اهیت بالایی برخوردار است. با بهبود چرخه تهیه و تولید، انبارداری و توزیع، این هزینه ها به طرز قابل توجهی کاهش می­یابند. لجستیک و استفاده از روش های لجستیکی در زنجیره تامین، این امر را ممکن می­سازند. امروزه انواع مختلف لجستیک، بسته به نیاز سازمان، مورد استفاده قرار می­گیرند. اما برای بررسی تفاوت و ارتباط حمل و نقل و لجستیک، در ادامه به بررسی مفهوم حمل و نقل پرداخته­ایم.

 

حمل و نقل چیست؟

خدمات حمل و نقل همانطور که از نامش پیداست، شامل جابجایی کالا، انسان یا حیوانات از یک نقطه به نقطه ای دیگر می­باشد. در هر یک از حوزه های حمل نقل، قوانین و مقررات متفاوتی حاکم است. اما موضوع مورد بحث ما در این مقاله بیشتر، شامل حمل و نقل کالا می­باشد. فرایند حمل و نقل می­تواند از طرق مختلفی همچون خطوط ریلی، جاده ای، هوایی یا مسیر های آبی صورت پذیرد.

خدمات حمل و نقل شامل سه بخش اصلی است که شامل موارد زیر می­باشد:

  • زیرساخت
  • وسایل حمل و نقل
  • عملیات حمل و نقل

اما حمل و نقل و لجستیک چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

تفاوت لجستیک و حمل و نقل

فرق لجستیک و حمل و نقل

با تعاریفی که از حمل و نقل و لجستیک بیان کردیم، اکنون به راحتی می­توانیم تفاوت این دو را بررسی کنیم. همانطور که گفتیم، حمل و نقل شامل فرایند جابجایی کالا است. در حالیکه لجستیک طیف بسیار عظیم­تری از امور را در برمی­گیرد. به عبارتی حمل و نقل بخشی از سیستم عظیم لجستیک است و تکمیل کننده این پازل بزرگ است.

صنعت حمل و نقل بخش مهم و قابل توجهی از صنعت لجستیک را شامل می­شود. لجستیک با مدیریت زنجیره تامین و حمل و نقل، کارکرد سازمان ها را به خوبی بهبود می­بخشد. به عبارتی فعالیت هایی که در حوزه حمل و نقل صورت می­گیرد، زیر مجموعه ای از صنعت لجستیک است. در نتیجه لجستیک و حمل و نقل با وجود تفاوتی که دارند، ارتباط بسیار تنگاتنگی نیز با یکدیگر دارند.

اگر بخواهیم فعالیت های حوزه لجستیک را به صورت موردی نام ببریم، شامل موارد زیر است:

  • پیش­بینی تقاضا
  • یکپارچه سازی و ذخیره سازی
  • مرتب سازی
  • چیدمان و بسته بندی
  • مدیریت ارتباط با مشتریان و فروشندگان
  • مدیریت سفارش
  • جابجایی و حمل و نقل
  • بازرسی
  • مدیریت حمل و نقل
  • امور ترخیص کالا از گمرک
  • انبارداری
  • امور مربوط به کاهش ریسک
  • فعالیت های حوزه توزیع کالا

همانطور که واضح است، امور مربوط به برنامه ریزی و اجرا در حوزه لجستیک و امور مربوط به توزیع کالا در حوزه حمل و نقل قرار می­گیرند.

 

پیوند میان لجستیک و حمل و نقل

اکنون که فرق لجستیک و حمل و نقل را دریافتیم، باید بدانیم که ارتباط این دو حوزه تاثیر بسیار زیادی بر زنجیره تامین دارند. سیستم حمل و نقل، یک سوم هزینه ها را در سیستم لجستیک به خود اختصاص می­دهد. در نتیجه در شبکه لجستیک سازمان ها بسیار تاثیرگذار است و عنصر کلیدی به حساب می­آید.

در فرایند لجستیک، پیش از شروع عملیات حمل و نقل، در راستای بهینگی و تسریع حداکثری امور، برنامه ریزی هایی صورت می­پذیرد. این امر می­تواند برای کسب و کارها و مصرف کننندگان بسیار مفید باشد. وجود سیستم لجستیکی بهینه و استاندارد، حتی می­تواند تاثیر شگرفی در اقتصاد کشورها داشته باشد. در مقابل اگر سیستم حمل و نقل مناسب و کارآمد نباشد، کل زنجیره تامین و سیستم لجستیک دچار نقض خواهد شد.

 

سخن پایانی

اکنون که با تفاوت و پیوند میان لجستیک و حمل و نقل آشنا شدیم، اهمیت شرکت های حمل و نقل را به خوبی درک می­کنیم. هرچقدر عملیات حمل و نقل بهینه­تر باشد، سیستم لجستیک کارآمد تر خواهد بود. شرکت داناحمل با ارائه سریع­ترین خدمات پستی درب به درب، در کنار شماست تا با بهبود سیستم حمل و نقل کسب و کار خود، شبکه لجستیکی را بهبود ببخشید. برای محاسبه هزینه حمل و نقل کالا و اطلاعات بیشتر در این حوزه، می­توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم