آشنایی با روند رهگیری در انواع شرکت های پستی

با توجه به گسترش روز افزون فروشگاه های آنلاین در بستر اینترنت، اهمیت پست به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در این میان مشتریان همواره به دنبال خدمات پستی هستند که امکان رهگیری مرسوله و سفارش را فراهم کرده باشد. اما رهگیری های موجود در هر شرکت پستی مخصوصا اگر خصوصی باشند، متفاوت است. شرکت پست دولتی با توجه به ضوابط و قوانین ثابت و مشخصی امر رهگیری را انجام می دهند. در ادامه با این سرویس در دیگر شرکت های پستی آشنا خواهیم شد.

 

روش های مختلف رهگیری پست

هر یک از شرکت های پستی با توجه به چارچوب کاری خود، روش های متنوعی را برای رهگیری مرسولات پستی در نظر می گیرند. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • رهگیری به واسطه کدهای دستوری تلفن همراه: در این روش برخی از شرکت های شماره هایی را برای پیگیری مرسولات پستی در نظر می گیرند که باید همراه با ستاره، مربع شماره گیری شده و منتظر پیامک کردن نتیجه از جانب اداره پست شوند.
  • پیگیری توسط متون مخصوصی برای درج در پیامک گوشی و ارسال آن به شماره های تعیین شده توسط شرکت پستی مورد نظر: در این شیوه ممکن است هر شرکت متنی را با توجه به برنامه ریزی های خود تنظیم کرده و جهت پیگیری مرسولات پستی شماره ای را جهت ارسال آن متن به صورت پیامک در اختیار کاربران قرار دهد.
  • استفاده از خدمات رهگیری در سایت: روش های پیشین، جزء قدیمی ترین و سنتی ترین روش پیگیری مرسولات پستی محسوب می شود. اما با پیشرفت تکنولوژی و حرکت شرکت های پستی به سمت و سوی استفاده از بستر اینترنت به واسطه طراحی سایت و یا ساخت نرم افزار مخصوص به خود، شاهد روش های جدید پیگیری مرسولات هستیم. از جمله این روش ها می توان پیگیری توسط کد رهگیری که در زمان ثبت سفارش دریافت کرده ایم اشاره کرد. کد مذکور باید در قسمت تعیین شده در سایت یا نرم افزار شرکت وارد شود و سپس شاهد گزارش کاملی از وضعیت بسته پستی خود بود.
  • ممکن است روش پیشین به کمک نام و نام خانوادگی ارسال کننده و یا برخی کدهای دیگر صورت پذیرد.

رهگیری

رهگیری مرسولات تیپاکس چگونه انجام می شود؟

زمانی که شخصی اقدام به ثبت یک سفارش پستی می کند و به محض تحویل محموله پستی خود به اداره پست و یا شرکت های خصوصی پستی، همواره سوالاتی در خصوص وضعیت مرسوله به شرح زیر برایش پیش می آید.

  • وضعیت بسته پستی من چگونه است؟
  • آیا گیرنده مورد نظر بسته را دریافت کرده؟
  • مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن بسته ممکن است چقدر باشد؟
  • آیا در زمان مورد نظر امکان دریافت مرسوله از مقصد وجود دارد؟

می توان لیست بلندی از اینگونه سوالات نوشت. اما تیپاکس با در نظر گرفتن سرویس مخصوص رهگیری تیپاکس، تدابیری اندیشیده تا بتواند پاسخ سوالاتی از این قبیل را ارائه دهد. برای این کار کافیست شماره پیگیری که برای فرستنده پیامک شده را داخل کادر مربوط به رهگیری در سایت شرکت کرده و منتظر دریافت پاسخ باشید.

ممکن است بجای ارسال یک پیامک، در زمان ثبت سفارش به شما یک بارکد یا کد رهگیری داده شود که برای استفاده از آن باید طبق روال گفته شده پیش رفت. رهگیری مرسوله از خدمات محبوب کاربران به حساب آمده و بخاطر کیفیت بالا در ارائه این سرویس، مشتریان را راضی کرده و باعث وفاداری آن ها می شود.

آشنایی با روال رهگیری مرسولات سازمانی

برای پیگیری مرسولات پستی در هر سازمانی، با توجه به نوع سازمان و خدمات آن سازمان متفاوت است. در ادامه به برخی از سازمان ها و چگونگی رهگیری مرسولات پستی در آن ها اشاره خواهیم کرد.

نظام وظیفه

پیگیری مسولات ارسال شده توسط این سازمان، نیاز به کد رهگیری نداشته و تنها با ارائه کد ملی امکان مشاهده وضعیت مرسوله وجود دارد، شایان ذکر است که برای پیگیری گواهینامه نیز شرایط مشابه نظام وظیفه می باشد.

روال پیگیری در دیوان عدالت اداری

این سازمان اندکی با دیگر سازمان ها متفاوت بوده و جهت پیگیری بسته های پستی از این سازمان، نیاز به اطلاعاتی مانند شماره پرونده و در صورت لزوم کد ملی است.

پیگیری سندهای مرتبط با وسایل نقلیه مانند موتور و ماشین

جهت رهگیری این قبیل اسناد، باید علاوه بر اطلاعات شناسایی، شماره پلاک وسیله نقلیه نیز ارائه شود.

چگونه می توان مرسوله ای که تحویل شرکت های پست خصوصی داده ایم پیگیری کنیم؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، امروزه شرکت های پستی خصوصی بسیار رواج یافته اند. در این بخش به معرفی چگونگی رهگیری مرسولات پستی در برخی از این شرکت ها خواهیم پرداخت.

رهگیری

رهگیری چاپار:

در این شرکت پستی، یک کد رهگیری 14 رقمی به مشتریان داده می شود که با مراجعه به قسمت مربوطه در سایت و وارد کردن کد مذکور، می توان از شرایط بسته پستی مطلع شد.

 

رهگیری ماهکس:

شرکتی برای جابجایی بارهای مد نظر مشتریان که شماره بارنامه را به عنوان کد رهگیری استفاده می کند.

 

رهگیری کاراپست:

در رهگیری این شرکت قابلیت جستجوی وضعیت چند  محموله را در کنار هم و در یک بار جستجوی فراهم کرده است. برای جستجوی لیستی از مرسولات، کافیست تنها شماره هر بارنامه را به صورت جدا گانه در کادر مربوط در هر خط تایپ کرده و سپس جستجو کنید.

 

پیگیری دانا حمل:

دانا حمل یک شرکت پستی است که خدمات متنوعی مانند سرویس درب به درب، پرداخت در محل و از همه مهم تر پیگیری آسان مرسوله را ارائه می دهد. با استفاده از خدمات این شرکت ، اغلب فروشندگانی که اقدام به فروش آنلاین محصولات خود می کنند، از تحویل به موقع سفارشات مشتریان خود آسودگی خاطر دارند و همواره سرعت بالای تحویل و قیمت مناسب خدما از نقاط قوت این شرکت می باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم