عوامل تاثیر گذار در مدیریت زنجیره تامین

اختلالات زنجیره تامین به میزان هشدار دهنده در حال افزایش است. در واقع، 94 درصد از 1000 شرکت برتر جهان گزارش کردند که شاهد اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه گیری جهانی کووید 19 بوده اند.

مدیریت زنجیره تامین

برای بسیاری از شرکت ها، مسئله ای که ریسک اختلال در تولید، تحویل، سودآوری یا حتی برند را تهدید کند، زمان است. با رسیدن به یک سال پر ریسک، شرکت‌ها نه تنها مجبور به مقابله با اثرات ناشی از پاندمی کرونا، از جمله اقدامات مهارکردن، بسته شدن مرزها، و توقف تولید شده‌اند، بلکه مجبور شده‌اند بسیاری از مسائل از مشکلات مالی تامین‌کننده تا محدودیت‌ها را مدیریت کنند.

پیش بینی نسبت به پیش آمدن ریسک های بعدی این چنینی می تواند به شرکت ها کمک کند تا در محیط تجاری ناپایدار و همیشه در حال تغییر حرکت کنند. اگر بتوانید پیش بینی کنید، پس می توانید زودتر اقدام کنید.

این جریان بی وقفه از اتفاقات و ریسک ها، نیازمند تغییر در نحوه تفکر شرکت ها و آمادگی برای مقابله با مشکلات است. با تجزیه و تحلیل قوی، زمان آن فرا رسیده است که شرکت ها با آنچه پیش رو هستند روبرو شوند و استراتژی مدیریت ریسک و برنامه ریزی اجرایی خود را از سر بگیرند.

 

کسب و کارها با COVID-19 به حالت تعلیق درآمدند

قبل از اینکه به خطرات احتمالی نگاه کنیم، ضروری است که مسائلی را که مدیران زنجیره تامین را تحت فشار قرار می‌دهد بشناسیم، که چطور سعی می‌کنند خود را برای اختلالات در میان چالش‌های جاری آماده کنند.

مدیران زنجیره تامین

همانطور که بسیاری از ما می‌دانیم، زنجیره‌های تامین به طور کامل از اقتصادها و جوامعی که توسط پاندمی کووید-۱۹ در حال فروپاشی بودند، در امان نمانده بودند. و حتی با وجود این امید که سال 2021 سال بهبودی ناشی از گسترش گسترده واکسیناسیون باشد، کسب‌وکارها همچنان با اثرات موج‌دار اختلالاتی مانند لغو پرواز، الزامات قرنطینه و در دسترس بودن نیروی کار مواجه هستند.

 

COVID-19 اهمیت زنجیره‌های تامین را در کانون توجه قرار داده است و نقش مهمی را که فناوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در مدیریت ریسک ایفا خواهند کرد، مشخص کرده است. موفقیت زنجیره تامین به آینده نگری موثر از طریق ارزیابی دقیق و تحلیل های پیش بینی شده بستگی دارد. و تحقیقات اخیر BCI، به افزایش تعهد مدیران زنجیره تامین به برنامه ریزی جامع و عدم توقف کسب و کارها به عنوان پاسخی به همه گیری جهانی اشاره می کند.

 

چشم انداز

کووید 19 تأثیر بسیار زیادی بر فعالیت اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان داشته است. بحران کووید-19 بر چشم انداز ریسک زنجیره تامین 2021 مسلط شد، اما به هیچ وجه تنها عامل  تحولات زنجیره تامین در این چند ماه گذشته نبود.

 

در سال گذشته، حوادث تا حد زیادی با شیوع کووید-19 و گسترش غیرقابل پیش‌بینی آن مرتبط بود، زیرا در ماه مارس، زمانی که فعالیت‌های تجاری و حمل‌ونقل متوقف شد، اختلالات به طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

 

این حوادث عمدتاً در رده خطر امنیتی (33.11 درصد) در ارتباط با رویدادهای مرتبط با بیماری همه گیر قرار می گیرند. این رویداد بسیار برجسته همچنین بیشترین افزایش کلی در تعداد حوادث را در مقایسه سال به سال نشان داد که از سال 2019 تا 2020 افزایش بالایی را نشان داد (414.44 درصد).

دومین عامل بزرگ در اختلالات آتش سوزی با (19.92 درصد) است، که آتش سوزی های صنعتی و غیرصنعتی و همچنین انفجارها را شامل می شود و اغلب در اروپا ثبت شده است (44.11 درصد). انفجار در سایت‌های صنعتی، مراکز لجستیک یا مناطق اطراف آن‌ها می‌تواند با تخریب تأسیسات تولید یا زیرساخت‌های حیاتی مورد نیاز برای حمل و نقل کالاها، حرکت جهانی انتقال کالا را تهدید کند.

 

تأثیر رویدادهای آب و هوایی مخرب در سال گذشته به طور گسترده گزارش شد و به شدت احساس شد. در سطح جهان، فراوانی رویدادهای شدید آب و هوایی به طور قابل توجهی در دهه گذشته افزایش یافته است، به ویژه در مورد سیل، طوفان، افزایش دما و خشکسالی.

 

از محدودیت‌های اجباری دولت در سراسر جهان و آتش‌سوزی‌های صنعتی گرفته تا بلایای طبیعی و تاثیرات آب و هوایی، شرکت‌ها باید به افق‌های زنجیره تامین، هم در زمان همه‌گیری یک بحران و هم فراتر از آن نگاه کنند.

 

با نگاه به ماه های آینده، چگونه شرکت ها می توانند چابکی را تقویت کرده و انعطاف پذیری را حفظ کنند؟

همه‌گیری کووید-19 چالش‌های زنجیره تامین را آشکار کرده است و یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد، مسائل مزبوط به ابتکار داشتن و توانایی تقویت مجدد و ریکاوری تیم است، به ویژه به دلیل اتکای بیش از حد به تاسیسات تولیدی و شبکه‌های تامین‌کننده یک کشور، به عنوان مثال، چین، تأثیر اختلالات منطقه ای را بر شرکت های جهانی تشدید کرد.

 

با این حال، همه گیری مداوم تنها موضوع خطر آفرین این چشم انداز در حال تغییر نیست. فشارهای فزاینده تجاری عمدتاً در قالب تعرفه ها و انواع دیگر محدودیت های تجاری نیز به بحث در مورد ایجاد زنجیره تأمین کوتاه تر کمک کرده است. و موافقت‌نامه‌های تجاری بین کشورها نیازمندی‌های ارتباطی منطقه‌ای را با هدف تشویق مجدد همکاری های آنها ایجاد کرده است.

 

برای آمادگی بهتر برای مواجهه با بحران های در مقیاس بزرگ در آینده، شرکت‌های بین المللی به تعمق‌های احتمالی درازمدت در زنجیره تامین خود توجه می‌کنند. با این کار، احتمالاً تقویت مجدد و تقریباً یک گزینه معتبر باقی می ماند که می تواند منجر به تغییر ساختار برخی زنجیره های تأمین جهانی شود.

 

ما شاهد این بودیم که این روند ریسک اخیراً در کانال سوئز – یکی از شلوغ‌ترین شریان‌های کشتیرانی جهان – رخ داد. کشتی کانتینری فوق العاده بزرگ MV Ever Given (Evergreen) به گل نشست و باعث مسدود شدن تمام ترافیک شد. این حادثه تأثیرات قابل‌توجهی بر زنجیره‌های تأمین جهانی گذاشت و مقامات تخمین می‌زنند که تعطیلی این کانال تا 15 درصد ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهان را تحت تأثیر قرار داد.

 

این مشکل تنها یکی از پنج خطر اصلی زنجیره تامین است که توسط گزارش ریسک سالانه Everstream Analytics ذکر شده است. پیش‌بینی‌های جامع این گزارش همچنین حملات سایبری مستمر به سایت‌های تولید و اپراتورهای لجستیک، محدودیت‌های مداوم محموله هوایی و افزایش استفاده از راه‌حل‌های چندوجهی را بررسی می‌کند. حتی با وجود سازگاری قابل‌توجه کسب‌وکارها، خطرات احتمالی می‌تواند برای زنجیره‌های تامین بدون در نظر گرفتن این مسائل در آینده اختلالات جدی ایجاد کند.

 

نگاه به آینده

مدیران کسب و کار ممکن است یاد گرفته باشند که با “چالش های جدید معمولی” کنار بیایند. با این حال، غیرقابل پیش‌بینی بودن شیوع ویروس و اختلالات مرتبط با حمل و نقل و عملیات تجاری یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده زنجیره‌های تامین جهانی در آینده خواهد بود.

 

Everstream Analytics یک راه حل ارزیابی و نظارت بر ریسک زنجیره تامین را ارائه می دهد و تداوم کسب و کار را تضمین می کند، خطرات را کاهش می دهد و اختلالات احتمالی را به یک مزیت رقابتی تبدیل می کند. سومین گزارش ریسک سالانه اخیراً منتشر شده برای ارائه یک نمای کلی جامع از چشم‌انداز ریسک زنجیره تامین فعلی، پیش‌بینی روندهای ریسک بالای زنجیره تامین برای سال 2021 و نمایه ریسک‌های منطقه‌ای که در سال گذشته رخ داده است، طراحی شده است.

 

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم