چگونه انبارهای مبتنی بر فناوری هوشمند می توانند به تجارت الکترونیکی شتاب دهند

تجارت الکترونیکی در جهان توسط الگوریتم های پیچیده ، سخت افزار‌های رایانه‌ای پیشرفته و سیستم عامل‌های پر قدرت تغذیه می‌شود. تکامل و پیشرفت سریع آن را می‌توان در ارتقا فروشگا‌ه‌ها ، برنامه‌های تلفن همراه ، نرم افزار‌های یکپارچه‌‌ی خرید و سیستم های پردازش پرداخت ترسیم کرد.

 

انبارهای مبتنی بر فناوری هوشمند

فناوری فقط تجربه خرید یا نحوه انجام معاملات را هدایت نمی‌کند. اساساً نحوه ذخیره ، مرتب سازی و تحویل کالا را مجدداً تعریف می‌کند.

بخش دوم از معادله تجارت الکترونیکی تامین و مدیریت زنجیره تامین است به لطف پیشرفت های رباتیک ، فناوری حسگرها ، واقعیت افزوده (AR) و اینترنت اشیاء (IoT) تغییر چشمگیری را تجربه کرده است. اگر نوآوری‌ در ساختار زنجیره‌‌ی تامین کالا نبود تجارت الکترونیکی و بازارهای دیجیتال در جهان تنها سایه‌ای از یک رویا و تخیل ‌بودند در حالی که فناوری، زنجیره‌‌ی تأمین را از ابتدا تا انتها تقویت می‌کند و تاثیر بسزایی در انبارداری به شیوه‌ی نوین می‌گذارد.

امروزه با افزایش تقاضا به دلیل همه‌گیری کرونا انبارداری هوشمند در مرکز توجه قرار گرفته است زیرا شرکت ها به دنبال افزایش کارایی ، مدیریت کمبود پرسنل ، حفظ فاصله اجتماعی و افزایش بهره وری هستند.

 

آشنایی با انبار هوشمند

با ادغام سیستم‌های اتومات در بهره برداری از تاسیسات، انبارهای هوشمند را برای افزایش بهره وری و تبادلات بیشتر طراحی شده است. فناوری‌های خودکار و به هم پیوسته را می توان تقریباً برای همه‌ی کارهای روتین یا فیزیکی در یک مرکز استفاده کرد و وقت انسان را برای انجام وظایف پیچیده تر و با ارزش‌تر آزاد کرد.

به طیف وسیعی از فعالیت‌هایی که در یک انبار انجام می شود فکر کنید: کالاها دریافت می‌شوند، شناسایی می‌شوند ، مرتب می‌شوند ، برای حمل و نقل بسته بندی می‌شوند. در هر مرحله از این فرآیند فناوری رباتیک ، سنسورها و دستگاه های مجهز به اینترنت در یک انبار هوشمند با هم کار می‌کنند تا پروسه‌ی انتقال و تبادل را ساده و سریع کنند به عنوان مثال، در DHL Express ما با Dorabot با طراحی برنامه‌های تقویت شده برای سیستم‌های رباتیک با استفاده از هوش مصنوعی، همکاری کرده‌ایم تا روبات‌ها را متناسب با ظرفیتشان طبقه بندی کرده و در فرآیند حمل و نقل بکار ببریم.

برای اولین بار دو مرتب کننده‌ی رباتیک در ژوئن 2020 در یک مرکز خدماتی در میامی، فلوریدا مستقر شدند و بهره وری و کیفیت خدمات را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. هر “TMBot” قادر به مرتب سازی بیش از 1000 بسته کوچک در ساعت است، ظرفیتی که به DHL اجازه می‌دهد تا به سرعت حجم بسته‌های رکورددار( علامت‌دار) ناشی از افزایش تجارت الکترونیکی مربوط به همه گیری را مدیریت کند. DHL Express منجربه افزایش قابلیت‌های رباتیک می‌شود و به تیم ها و کارگروه‌های تجاری ابزار لازم برای حرکت سریع و دقیق را می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا برروی کارهای مهم خود تمرکز کنند .

انبارداری هوشمند

همچنین مطالعه کنید: پست ویژه | هزینه پست | پست داخلی | پست DHL

اولویت‌بندی ایمنی کارکنان

یکی دیگر از مهمترین مزایای بهبود بهره وری در تجارت الکترونیک ایجاد محیط کار ایمن برای کارکنان است. کارهای تکراری مانند: چیدن و همچنین مشاغلی که از نظر جسمی خطرناک‌تر هستند می‌تواند به کمک  اتوماسیون انجام شود و در عین حال خطرات آتش‌سوزی در کف انبار‌ها را به حداقل می رساند. علاوه بر این  فناوری رباتیک خود برای ایمنی طراحی شده است، سنسورهای جانبی موجب افزایش دقت و کاهش خطرات احتمالی می‌شوند.

 

دستیابی به شفافیت و کنترل بیشتر

فناوری انبار هوشمند نه تنها کارایی و ایمنی را در تاسیسات افزایش می‌دهد بلکه امکان مشاهده داده‌ها (اطلاعاتی که می‌تواند به سرعت با سهامداران و مشتریان به اشتراک گذاشته شود)را در سراسر شرکت فراهم می‌کند. دریافت و جابجایی کالاها در یک مرکز با سیستم‌های خودکار مجهز به اینترنت ردیابی می‌شود به این معنی که اطلاعات کالاها به طور مداوم به روز می‌شوند و شرکت‌ها کنترل بیشتری بر روی نقل و انتقالات کالا دارند و همچنین به مشتریان خود این امکان را می‌دهند که با سرعت کالاهای مورد نیاز خود را پیدا کنند.

انبار بزرگ طراحی شده در سنگاپور برای Tetra Pak نمونه خوبی از کارایی و شفافیت فناوری امروز است. این انبار مجهز به  ، DHL Supply Chain اولین “دوقلو دیجیتالی”  است که در منطقه آسیا و اقیانوسیه اجرا شده است و یک محیط مجازی ایجاد کرده است که به طور مداوم از داده های واقعی انبار فیزیکی تغذیه می‌شود. با ترسیم تغییرات در زمان واقعی، DHL به Tetra Pak اجازه می‌دهد تا حداکثر راندمان را در ردیابی و جابجایی کالا به دست آورد این ویژگی بالاخص در زمان حمل و نقل کالا بسیار مهم است.

 

 انبارهای مبتنی بر فناوری هوشمند در تجارت الکترونیکی

اگر شرکت شما دارای یک انبار با امکانات متعدد است، سرمایه گذاری در اتوماسیون و ردیابی دیجیتالی پیشرفته می‌تواند به شما در دستیابی همزمان به چندین هدف کمک کند. به طور مشابه ، کار با توزیع کنندگان که از سیستم های هوشمند استفاده می‌کنند کارایی شما را افزایش می‌دهد. در نظر بگیرید که COVID-19 نه تنها فعالیت‌‌های تجارت الکترونیکی را افزایش داده است، بلکه منجر به کمبود نیروی کار در انبارهای سراسر جهان شده است.

اتوماسیون می‌تواند به حل این چالش کمک کند و در عین حال امکان نظارت بر عملیات و کنترل از راه دور و دسترسی به مناطق با امکانات محدود، مدیریت کنترل دمای محیط، ردیابی و افزایش عملکرد تیم را نیز ارائه دهد اتوماسیون همچنین به کاهش خطاها و افزایش بهره وری کمک می‌کند. یکی دیگر از مزایای مهم انبار هوشمند انعطاف‌پذیری زنجیره‌‌ی تامین فرآیندهای دیجیتال است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد حجم کار را به سرعت افزایش و کاهش دهند و همانطور که اپیدمی کرونا نشان داده است توانایی واکنش سریع به شرایط بازار مهم است. طبق نظرسنجی Deloitte ، % 80 از خرده فروشان می‌گویند که در آینده به علت انعطاف‌پذیری که در زنجیره‌ تامین کالا وجود دارد در بازارهای دیجیتال سرمایه گذاری خواهند کرد.

در نهایت ، هدف فناوری پیشرفته انبارها این نیست که کارکنان ارزشمندی را جایگزین کنیم، بلکه این است که شرکت‌ها و تیم ورک‌ها از پشتیبانی و امکانات خدماتی برتری برخوردار شوند  و این هدفی است که ارزش آن را در ابتدای لیست کارهای سازمان خود قرار داده‌ایم.

منبع

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم