بررسی برقراری ارتباط بین تولید کنندگان با تامین کننده

با اینکه در حال حاضر دو سال از بیماری کرونا زمان می گذرد اما آسیب های جبران ناپذیری این بیماری به پیکره تولیدکنندگان توانست وارد کند که همه این موارد در انتها به موضوعی اشاره دارد که نشان می دهد بدنه تولید و شرکت هایی که این نقش را بر عهده دارند در لبه پرتگاهی هستند که باید تصحیحی در روند اقدامات خود صورت دهند.
تمامی این مشکلات به وجود آمده، به موضوعی چون کاستی نشانه می روند که زنجیره تامین کالا را در محور قرمزی قرار داده است و ما باید در این بین، روابط بین شرکت ها و تولید کنندگان را با ایجاد رابطه ای شفاف بهبود بخشیم. باید این موضوع را در نظر گیریم که تا نتوانیم راه هایی را برای در دسترس گذاشتن منابع و استعلام کالاهای لازم داشته باشیم، نمی توان گفت که خطر واقعی رفع شده است و تنها با اتفاقی همچون واقعه ای که شاهد بودیم دوباره درگیر خواهیم شد.

چگونه رابطه ای شفاف بین تولیدکننده با تامین کننده ایجاد کنیم؟

شرکت ها در جریان موضوعی به نام تامین منابع قرار گرفتند و آگاه شدند که تا چه حد می تواند آن ها را به مقصود نزدیک تر نماید. اگر این زنجیره تامین بتواند به طور درست و به موقع برای شرکت فراهم شود تا چه میزان تولید شرکت را جلو می اندازد و اطلاعات مهمی همچون نظم و ترتیب در تولید و در دسترس قرار گرفتن محصولات در دست مشتری را افزایش می دهد.
با این حال شرکت ها هیچوقت نمی توانند به طور کامل در جریان اطلاعاتی قرار بگیرند که تنها توسط تامین کننده می تواند در اختیارشان قرار گیرد. عموما شرکت ها این اطلاعات را یا خود به تنهایی به دست می آورند و یا با تلاش زیاد باید آن ها را منفعلانه پیدا کرده و مدیریت نمایند. عمومیت شرکت ها تا اتفاقی منفی دریافت نکنند برای واکنش به آن ها برنامه ریزی لازم را انجام نمی دهند و این واقعه نیز به همین صورت پیش خواهد رفت تا تامین کننده مشکل بزرگی را برای شرکت درست کند. تامین کننده تنها به قیمت تمام شده محصولات اشاره می کند و آن را در نظر می گیرد و به خطراتی که این زنجیره تامین می تواند برای شرکت ایجاد کند توجه کمی دارد یا اصلا برای او مورد اهمیت نمی باشد.
بعضی از شرکت ها تجربه هایی دارند که به آن ها می گوید بسیار کم توانسته اند دغدغه های خود را در مورد تامین مواد مورد نیاز خود به تامین کننده گفته باشند و حتی امکان دارد که آنقدر درگیر سفارش های مشتریان و جریمه هایی که به دلیل نرسیدن کارهای پیش رو دارند باشند که به کلی از ریسک تامین کنندگان خود غافل شوند.
قیمت گذاری هایی که توسط تامین کننده صورت می گیرد بیشتر بر روی زمان های مهم تولید و قیمت آن ها بستگی دارد و برای تعیین آن نیاز به هیچ گونه اطلاعات بیشتری همچون اطلاع داشتن از تجارت های منطقه ای و یا انطباق دادن محصولات یا منقضی شدن آن ها، پایداری و یا نگرانی هایی بابت تامین محصولات از سوی سازنده نخواهد داشت.
در حال حاضر و در زمانی که هیچ تعهد و استانداردی در مورد ریسک زنجیره تامین وجود ندارد باید روابط به گونه ای روشن و شفاف باشد تا خریدار و تامین کننده بتوانند به طور همسو کار کنند. به همین جهت سرمایه گذاری کردن تامین کنندگان به عنوان حمایتی بالاسطح و غیر معامله ای به زمان و منابع زیادی احتیاج خواهد داشت. روابط بین تامین کننده و تولید کننده باید بر روی خط اعتماد باشد تا بتوانند به راحتی تمامی اطلاعات منفی را با مشتریان به اشتراک بگذارند.

برقراری ارتباط بین تولید کنندگان با تامین کننده
برای اینکه بتوانیم شاهد تغییری بزرگ در مورد مدیریت ریسک زنجیره تامین باشیم باید به طور کل در رابطه میان تامین کنندگان و تولید کنندگان تغییری صورت پذیرد. تولید کنندگان شرکت ها، باید از همگی تامین کنندگان این انتظار را داشته باشند که در کنار آن ها حضور داشته باشند و بتوانند تمامی خطرات احتمالی این چرخه تامین را شناسایی کنند و آن ها را از آن را مطلع نمایند. باید بدانید که تصحیح کردن قوانین نانوشته صنعتی که به صورت ناخودآگاه پذیرفته شده است، بسیار سخت و مشقت آور است اما تغییری آهسته و پیوسته می تواند تاثیر بسیار خوبی را ایجاد کند.
از همان ابتدای مسیر باید خود و شرکتتان به این موضوع باور پیدا کرده باشید که مزایایی که شفاف شدن تهیه کننده با شما خواهد داشت بسیار می تواند بیشتر از مشکلاتی باشد که این تغییر فرآیند بر روی دستتان خواهد گذاشت و شما باید با انرژی این تغییر را شروع کنید. آمادگی لازم را برای هر گونه کاری برای موفقیت را داشته باشید و این حس را به تمامی همکاران خود منتقل نمایید. نکاتی را برای شروع این تغییر در ادامه بررسی خواهیم کرد:

انتخاب نوع صحبتی تاثیرگذار

تامین کننده باید به طور کلی این حس را درک کند که مدیریت ریسک زنجیره تامین، یک قدم مهم است که باید برداشته شود و اولویت بالایی دارد و شرکت شما علاوه بر اینکه نیاز بسیار زیادی بر این اطلاعات دارد باید بتواند به طور رسمی نیز بستری را فراهم نماید تا این شفافیت و پاسخگویی سریع صورت پذیرد. هدف مشترک شرکت و تامین کننده می تواند شروع یک مسیر روشن باشد که خطر زنجیره تامین بسیار دور گردد و شرکت شما باید قبل از وقوع مشکل به آن رسیدگی کند. تا آن موقع با هر اتفاق منفی نباید به دنبال مقصر باشید.
در همین مسیر، شرکت ها باید یک زمان مشخص و از قبل برنامه ریزی شده را برای تماس و برقراری ارتباط با تامین کنندگان خود داشته باشند و به دقت صحبت هایی که بین خود و تهیه کننده کالا رد و بدل می شود را یادداشت نمایند و آن را با سهام داران و افراد مطرح شرکت در میان بگذارند. از این رو با این رویه، تامین کنندگان نیز سعی می کنند و تشویق خواهند شد که تمامی ریسک های به وجود آمده در چرخه تامین را با تولید کننده در میان بگذارند که همین روند باعث این خواهد شد که از تمامی مشکلات احتمالی که امکان وقوع دارند و در انتها به مشکلاتی در موجودی انبار ناشی خواهند شد، جلوگیری شود.

از طراحی و مشخصات محصول به تامین کننده اطلاع دهید

سعی کنید از مراحلی همچون مشخصات محصول و طراحی آن تامین کننده خود را آگاه کنید تا بتوان ازهمان ابتدا یک موضع درست از زنجیره تامین برای خود پیدا کرد. شما باید یک چک لیست از تمامی مواردی که تامین کننده از خطرات احتمالی در دست شما قرار می دهد تهیه کنید و برای همه آن ها پاسخی منطقی داشته باشید. این اتفاق باعث می شود که تمامی خطراتی که امکان وقوع پیدا کردن دارند را در ابتدا بدانید و آن ها را بپذیرید و با اشتراک گذاری آن ها بین همه، با مشورت بتوانید راهکاری را برای آن ها پیدا کنید.
این خطرات می توانند گزینه هایی مانند کشور مبدا ، تمامی و یا قسمتی از قطعه هایی باشند که لازم دارید، تاریخی باشد که عمر محصولاتی که نیاز دارید به اتمام می رسد و یا تمام شدن همکاری تامین کننده شما با سازندگان قطعات موردنیاز باشد.
شناسایی ریسک و چرخه تامین باعث می شود که قیمت ها را بتوان تا حدودی حدس زد و تیم تدارک شرکت می تواند جلوی خطرات احتمالی در زمان ارزیابی پیشنهاداتی که به شرکتتان می شود، بگیرد. اگر مهندسین محصول شرکت از موضوعی مثل ریسک و چرخه تامین و خطرات آن آگاه شوند در همان ابتدا می توانند جلوی پیشنهادات پر ریسک را بگیرند و به طور کلی آن ها را قبول نکنند و از طراحی آن ها صرف نظر نمایند.

شانه خالی کردن تامین کنندگان را باید پیش بینی کنید

 

اینکه بتوانید جزئیات مدیریت ریسک را و احتمالات آن را به خوبی در دست داشته باشید باید تلاش بسیاری انجام دهید و همچنین نیازمند درک عمیق تری از نیازهای مشتری هستید که فراتر از مشخصات محصول یا زمان و قیمت گذاری خواهد بود.
برخی از تامین کنندگان احتمال دارد حتی نه به دلیل بار اداری که دارند حتی شاید به دلیل نگرانی هایی که از نظر قانونی برای آن ها ایجاد شده است نتوانند خطرات کار را بپذیرند و عقب نشینی کنند. اینچنین موانعی را تنها می توان با مذاکرات بیشتر با مشتریان و ثابت کردن نیت خالص خود به تامین کننده و رابطه ای طولانی مدت با او از سر راه برداشت و مدیریت ریسک را کاهش داد.
گاهی اوقات لازم است از اهرم فشار استفاده کنید
معمولا تمامی تامین کنندگان می دانند که با امتناع از همکاری با تولید کنندگان دچار وضعیت نادرست و مشکل سازی خواهند شد. بعضی اوقات اعمال زور از سمت تولید کننده می تواند نتیجه خوبی حاصل نکند اما در صورتی که لازم باشد یک تامین کننده را در همکاری خود ادامه دار بدانید باید او نیز در ارائه اطلاعات لازم به شما همکاری لازم را داشته باشد و حتی می توانید در زمان بررسی عملکرد یک تامین کننده توانایی آن را نیز در جمع آوری و ارائه داده های ریسک پذیر بسنجید که باید این توانایی دقیقا به اندازه توانایی او در کنترل هزینه و تحویل به موقع کالا برای او باشد.

برقراری ارتباط بین تولید کنندگان با تامین کننده
اهمیت زمان در رسیدن اطلاعات خطر چرخه تامین

ایجاد رابطه شفاف با تامین کننده بسیار اهمیت دارد و اهمیت زمان در رسیدن اطلاعاتی راجع به خطر در چرخه تامین نیز یکی از موضوعاتی است که نیاز به فوریت خاص خود خواهد داشت. اعلان هایی مانند پایان عمر یک محصول یا به اتمام رسیدن قطعاتی خاص باید بسیار زود به تیم مهندسی شرکت شما اعلام شود به دلیل اینکه ممکن است تیم محصول شما به دلیل گران تر بودن اجزایی خاص آن ها را بدون در نظر گرفتن ریسک زنجیره تامین که دارند حذف نمایند.
یک شرکت مطرح در حوزه تولید تجهیزات پزشکی دارای فرآیند مدیریت ریسک به صورت شفاف بود و توانست موضوعی را پیدا کند که یک آداپتور برق با هزینه پایین که در یکی از سودآورترین دستگاه های او استفاده می شود توسط شرکتی در چین تولید می گردد و آن قابل جایگزینی با هیچ آداپتور دیگری نخواهد بود. این شرکت مطرح به جای اینکه ریسک احتمالی را بپذیرد، دستگاه را دوباره مهندسی کرد تا بتواند طیف دیگری از آداپتورها را در آن استفاده نماید.
علاوه بر تمامی این موضوعات، تامین کنندگان باید با پرسنل داخل شرکت شما به خوبی در ارتباط باشند تا امکان راهنمایی دقیق به آن ها را دارا باشند. زیرا پرسنل می توانند خطرات احتمالی که از سمت تامین کننده مطرح شده است را به شما منتقل کنند.

یک سیستم جهت ارزیابی و کاهش ریسک ایجاد کنید

با توجه به بار کاری بسیار بالایی که برای یک شرکت وجود دارد تیم شما نمی تواند تنها بر روی شفافیت با تامین کننده کار خود را پیش ببرد. حتی با اینکه توافق هایی بین شما و تامین کننده وجود دارد باز هم برخی شکاف های اطلاعاتی و وقایعی که در زنجیره تامین ممکن است پیش آید، می توانند پیش بینی نشده باقی بمانند. حتی امکان دارد همکاران شما در شرکت نتوانسته باشند میزان اهمیت یک قطعه را به تامین کننده توضیح دهند.
بعضی از اختلالات کاملا پیش بینی نشده هستند مانند کشتی بسیار بزرگی که باری را جا به جا می کرد و در کانال سوئز گیر افتاد که این ها هیچوقت نمی تواند از قبل کاملا روشن باشد. بنابراین باید شرکت ها یک برنامه ریزی بسیار دقیق داشته باشند تا بتوانند ریسک های لازم را ارزیابی کنند و از هر گونه ریسک با داشتن مسئول ارشدی جهت بررسی این اطلاعات جلوگیری نمایند.

 

روش های تاثیر اختلالات زنجیره تامین بر شرکت ها

بنابر بررسی هایی که انجام شده مشخص شده است که معمولا خطرات در زنجیره تامین به یکی از دو روش زیر بر روی تولید کننده تاثیر خواهد گذاشت:

روش اول تاثیر اختلالات

در این روش هر نوع ریسک و خطری که در زنجیره تامین صورت می گیرد، شرکت آن را به عنوان زنگ خطری در شیوه های مدیریتی خود می بیند و لازم می داند که بتواند تغییرات مناسبی را در روش مدیریتی و راهکارهای مدیریت ریسک خود ایجاد کند.

روش دوم تاثیر اختلالات

در روش دوم شرکت به نوع دیگری با اختلالات چرخه تامین برخورد می کند و احتمال وقوع یک رویداد مشابه را ممکن است آنقدر دور بداند که دیگر لازم نداند که برای خطر در آینده کاری انجام دهد و خطر را با تمام عواقب آن می پذیرد. در اینجا باید گفت که روش دوم اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود زیرا شانس و استفاده از استراتژی های نامناسب نمی تواند اقدامی مناسب برای مدیریت ریسک باشد.
روز به روز زنجیره تامین جهانی در وضعیت از هم گسیخته تری قرار می گیرد و تغییرات آب و هوایی، محدودیت های تجاری و … توانسته اند اختلالات تامین مواد را بیشتر کنند، پس برنامه ریزی برای این موضوع می تواند اقدامی صحیح باشد که در در حال حاضر بسیار پر اهمیت است.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم