حمل و نقل LTL و FTL چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

حمل و نقل تنها کلمه ای مربوط به بارگیری و یا تخلیه بار در مقصد نیست بلکه بسیاری از موضوع به این حمل و نقل به  بین مبدا و مقصد بستگی خواهد داشت. در ابتدا شما باید نوع حمل و نقل خود را اعم از هوایی، زمینی و یا دریایی بودن انتخاب کنید سپس باید در حین انتخاب این را در نظر بگیرید که کدام روش می تواند برای راهی که انتخاب می کنید کم هزینه ترین روش باشد. اگر بخواهید حمل و نقل زمینی را برای خود برگزینید باید بگوییم که وارد بخشی شده اید که صنعت باربری بیشتر به این دسته تعلق خواهد گرفت. در ادامه حمل و نقل LTL و FTL را توضیح می دهیم و از تفاوت های آن دو شما را آگاه می سازیم.

معرفی حمل و نقل FTL

حمل و نقل FTL یا حمل و نقل زمینی به صورت فول تراک نوعی از حمل و نقل کالا می باشد که بیشتر برای زمانی مناسب است که کالاهای زیادی در ابعاد بزرگ و انبوه برای انتقال دارید. اگر شما باری دارید که می دانید تمام کامیون را ممکن است پر نکند و قسمت هایی از کامیون باری شما خالی می ماند باز هم این امکان را دارید که بتوانید، کامیون را به صورت کامل یا فول تراک اجاره نمایید. اما شاید برایتان سوال شود که چرا اگر بار یک شرکت تمام ظرفیت کامیون را شامل نمی شود باز هم تمام فضای کامیون را باید اجاره کرد.

شرکت هایی که سیاست آن ها کیفیت و خدمت رسانی درست به مشتری است، بسیار برایشان با اهمیت است که کالاهای مشتریان خود را با کالاهای شرکتی دیگر در یک کامیون قرار ندهند چراکه هم دچار آسیب نشود و هم تمامی بارها متعلق به شرکت خودشان باشد و در زمانی کمتر به دست مشتریانشان برسد.

معرفی حمل و نقل LTL

حمل و نقل LTL یا حمل با گروپاژ یکی دیگر از روش های انقال بار است که به صورت کمتر از ظرفیت کامیون یا تریلر داده می شود که در این صورت در یک کامیون امکان دارد بار از شرکت های متعددی وجود داشته باشد. کامیون در هر صورت و در هر دو روش حمل و نقل زمینی تا جای امکان بار زده می شود و راننده باید سعی کند از تمامی ظرفیت های خود استفاده کند اما برای کارفرمایان نوپا و یا قدیمی و بزرگ معمولا این روش ها متفاوت است و هر کدام از آن ها روش مناسب خود را برمی گزینند.

تفاوت حمل و نقل LTL و FTL چیست؟

همانطور که این دو نوع روش حمل و نقل برایتان معرفی شد باید به برخی از تفاوت ها و حتی شباهت های آن ها پی برده باشید. یکی از شباهت های این دو نوع حمل و نقل از زمینی بودن آن ها خبر می دهد اما به طور مقابل تفاوت های زیادی در بین این دو روش حمل و نقل حس می شود که آن ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

حمل و نقل LTL و FTL

روش تحویل کالا در LTL و FTL

می توان یکی از تفاوت های عمده میان روش تحویل کالا در LTL و FTL را در روش تحویل کالا دانست. وقتی حمل و نقل به صورت FTL صورت گیرد معمولا تنها توقف در تعداد کمی توقفگاه وجود دارد و حتی ممکن است تمامی بارها در یک مکان تخلیه شوند. اینگونه معمولا زمان رسیدن بار نیز کاهش پیدا کرده و به نفع مشتریان مجموعه خواهد بود و شرکت نیز از اعتبار بیشتری برخوردار می شود.

روش تحویل کالا در LTL که به صورت خرده بار می باشد به ایستگاه هایی در نقاط مختلف تقسیم می شود که هر بار مربوط به شرکتی مختلف خواهد بود و باید در آدرس موردنظر تحویل داده شود. به طور حتم هزینه کمتری کارفرما برای اجاره فضای موردنیاز خود در روش LTE می پردازد اما باید این موضوع را نیز در نظر گیرد که کالاهای او با اختلاف زمانی بیشتری به مقصد خواهند رسید.

امنیت سلامت کالا در تفاوت دو روش LTL و FTL

از دیگر تفاوت های مهم بین حمل و نقل LTL و FTL را می توان امنیت و سلامت کالاهایی دانست که می توانند اهمیت بسیار بالایی برای مشتریان داشته باشند. از این رو وقتی کالایی را توسط روش FTL ارسال می کنید، کامیون یک بار توسط راننده درزگیری شده و تمام اتفاقات احتمالی توسط راننده بررسی شده و آن ها را پیش بینی می کند اما در روش LTL وقتی هر بار در هر ایستگاه تخلیه بار داریم باید به ازای هر بار راننده دوباره بارگیری را انجلم دهد و همین موضوع باعث می شود که به طور ناخواسته وسایل دیگر شرکت ها دچار آسیب و صدمه شوند. برای همین اکثرا باید خواستار بیمه کالاهای خود تا مقصد شوید تا ضرر پیش بینی نشده ای به شما وارد نشود.

میزان بار در دو روش LTL و FTL

در حمل و نقل FTL ، کامیون به صورت فول تراک به سمت مشتری خواهد رفت و همین موضوع و هزینه ای که دارد سبب می شود که تا جای امکان بتوان کامیون را از وسایل پر کرد. این موضوع پس بسیار اهمیت دارد که در صورتی که ارزش کالاها بالاست و یا مقدار زیادی کالا دارید بتوانید FTL را انتخاب کنید. اما گاهی وسایل زیادی برای ارسال ندارید یا بسته هایی که وجود دارد از ارزش مادی زیادی برخوردار نیستند، در این صورت برای اینکه بتوانید هزینه های بار خود را پایین بیاورید می توانید تنها فضایی را که در ترانزیت اشغال می کنید را اجاره کنید و این می تواند انتخابی هوشمندانه باشد.

نتیجه گیری

نمی توان یک نسخه کلی برای تمامی ارسال های زمینی کالا برای کسانی که به این خدمات نیاز دارند پیچید و یکی از دو روش FTL یا LTL را بر دیگری برتر دانست. اما می توان گفت که هرکدام برای برخی زمان ها می توانند مناسب تر باشند. به طور مثال وقتی بار زیادی ندارید یا ارزش کالاهای شما پایین است و فضای زیادی را نیز اشغال نمی کند، بسیار بهتر است که روش LTL را انتخاب کنید. اگر هم به دنبال سریعتر رسیدن کالاهای خود هستید یا از نظر مالی برای بسیار مهمی را می خواهید ارسال کنید، به طور قطع روش FTL را باید انتخاب نمایید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم