لاکرهای هوشمند پستی در صنعت پست

خدمات پستی و حمل و نقل مرسوله‌ها از قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین خدمات زندگی بشر هستند. صنعت پست برای ارائه خدمات بهتر، هر روزه راه‌کارهای جدیدی را برای مشتریان خود طراحی می‌کند. در گذشته‌ی نه چندان دور، تمام مرسوله‌های پستی، در انبارهای مقصد نگهداری می‌شدند تا به نوبت توسط مامورین اداره پست به دست گیرنده‌ها برسند. این روش توزیع مرسوله‌ها مشکلاتی به همراه داشت.

اداره پست هر شهر و ناحیه برای سرعت بخشیدن به پخش مرسوله‌ها باید نیروهای انسانی زیادی را به کار می‌گرفت. نیروی انسانی علاوه بر نیاز به مدیریت بالا، هزینه‌های فراوانی نیز به دنبال داشتند. علاوه بر این موضوع در شهرهای بزرگ، رسیدن بسته‌ها به گیرنده‌ها با تاخیر همراه می‌شد. برای رفع این مشکلات و صرفه‌جویی در زمان، هزینه و نیروی انسانی اداره پست، لاکرهای هوشمند پستی را در مناطق مختلف بنا کرد.

لاکر هوشمند به مراکزی گفته می‌شود که مرسوله‌ها با توجه به شرایطی که دارند در آن انبار می‌شوند تا گیرنده در اسرع وقت با مراجعه به آن‌ها بتواند بسته خود را دریافت کند. در ادامه این مطلب به توضیح مفصل درباره لاکر هوشمند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

لاکر هوشمند؛ صندوق امانات هوشمند پستی

لاکرهای هوشمند پستی در صنعت پست

قطعا با بخش صندوق امانات بانک‌ها آشنا هستید. این بخش شامل یک اتاق می‌باشد که پر از گاوصندوق‌های کوچک برای لوازم با ارزش مشتری است. لاکر هوشمند نیز چنین طراحی‌ای دارد که از زیر مجموعه‌های اداره پست به حساب می‌آید.

در گذشته پس از تحویل کالا در شهر مقصد، گیرنده باید مدت زیادی منتظر می‌ماند تا بسته توسط ماموران اداره پست به درب منزل او فرستاده شود. ساعات تحویل بسته‌های پستی در زمان ساعات اداری مراکز دولتی بود. در موارد بسیار زیادی که تحویل گیرنده، قادر به دریافت بسته پستی خود نبود، محموله مرجوع می‌شد تا در نوبت بعدی دوباره برای او ارسال شود.

لاکرهای هوشمند پستی، مشکلات ذکر شده را به کلی برطرف کرده‌اند. به این صورت که محموله‌های هر شهر، پس از رسیدن به مقصد در انبارهای مربوط به اداره پست، نگهداری می‌شوند. سپس طبق زمان تحویل و نوع بار، برای ارسال به لاکر هوشمند اولویت‌بندی خواهند شد. دسته‌بندی برای ارسال محموله‌ها به لاکر هوشمند هر منطقه، طبق شرایط زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا باید گیرنده یک لاکر هوشمند در منطقه مسکونی خود اجاره کرده باشد.
  • آدرس گیرنده هر بسته در بارنامه آن ذکر شده است. کارمندان اداره پست، محموله‌های هر منطقه را به لاکر هوشمند همان ناحیه ارسال می‌کنند.
  • نوع محتوای محموله‌ها، در زمان انتقال بسته به لاکر هوشمند تاثیر بسیاری دارد. اگر در بارنامه ذکر شده باشد که محتوای بسته شامل مواد فاسد شدنی است، در اولویت‌های اول ارسال قرار می‌گیرند.
  • لاکرهای هوشمند پستی برای نگهداری از مرسوله‌ها محدودیت وزنی دارند. اگر وزن بسته از محدوده لاکر بیشتر باشد در انبارهای اصلی اداره پست باقی می‌ماند.

پس از بررسی موارد ذکر شده، اشخاصی که دارای لاکر هوشمند هستند، می‌توانند برای دریافت بسته خود به صندوق مراجعه کنند.

 

نحوه استفاده از لاکر هوشمند

لاکر هوشمند از سال 2000 در آمریکا و اروپا در حال استفاده است. این تکنولوژی در کشور ما در حال گسترش می‌باشد. معمولا لاکر هوشمند در اماکن عمومی پر رفت و آمد، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و … قرار داده می‌شوند تا در دسترس عموم باشند.

اولین قدم برای استفاده از لاکرهای هوشمند پستی، اجاره یکی از این صندوق‌ها است. با مراجعه به دفاتر پستی شهر خود، از مناطقی که به این لاکرها مجهز شده‌اند، مطلع خواهید شد.

نزدیک‌ترین لاکر هوشمند به محل سکونت خود را انتخاب می‌کنید و یکی از صندوق‌های آن را ماهیانه یا سالیانه اجاره خواهید کرد. وقتی یک لاکر به نام خود داشته باشید، اگر بسته‌ای برای شما ارسال شود و در آن صندوق قرار گیرد، یک پیامک برای شما ارسال خواهد شد. پیامک حاوی اطلاعات بسته و کد امنیتی است که در هنگام مراجعه به لاکرهای هوشمند پستی، آن را روی دستگاه وارد می‌کنید تا در صندوق باز شود. به این ترتیب زمان تحویل بسته پستی شما طبق برنامه‌ریزی پیش خواهد رفت.

 

کاربردهای لاکر هوشمند

استفاده از این لاکرها مزایای فراوانی دارد که اگر به آن‌ها آگاهی داشته باشید از اولین مشتریان لاکر در ایران خواهید شد.

کاربردها و مزایای لاکر هوشمند به شرح زیر است:

  • با استفاده از این سیستم، بسته‌های شما تحت امنیت فراوانی هستند چرا که تنها کسی که از رسیدن بسته شما مطلع خواهد شد، خود شما هستید.
  • در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
  • در دورانی مانند کرونا، به حفظ فاصله اجتماعی کمک فراوانی می‌کند.
  • برای تحویل یا دریافت بسته پستی خود، درگیر محدودیت زمانی نخواهید شد.
  • اگر بسته شما حاوی مدارک یا موارد خاص باشد، در لاکرهای هوشمند پستی به سلامت باقی می‌ماند.

 

نتیجه‌گیری

لاکر هوشمند در ایران یک سیستم تازه تاسیس است که نیاز به معرفی و تبلیغات دارد. در این مقاله سعی داشتیم تا نکات مهم درباره این تکنولوژی را برای مخاطبان عزیز توضیح دهیم.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم