نکات مهم در بسته بندی مرسولات پستی

بسته بندی محصولات در تجارت آنلاین با نام پکیجینگ شناخته می شود و در این عرصه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با گسترش پیدا کردن کسب و کارهایی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند، بیش از پیش نیاز به انتقال و حمل و نقل کالاها در سرتاسر دنیا حس می شود و بسته بندی یکی از پیش نیازهای این حوزه می باشد. اگر فروشندگان کالا به بسته بندی مرسولات خود توجه نداشته باشند، باعث خسارت به اجناس خواهد شد و باید هزینه ای دوباره برای آماده سازی و ارسال آن ها کنند و مشتری نیز از نظر زمانی خسارت خواهد دید. در ادامه در مورد نکات مهم در بسته بندی مرسولات پستی توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

اصول اولیه در بسته بندی مرسولات پستی چیست؟

بسته بندی به زبان عامیانه به معنای یک نوع محافظ یا مدافعی است که با قرار گرفتن محصولات در آن، می توانیم از صدمه و آسیب دیدن بسته ای که برای ارسال داریم جلوگیری کنیم. حال باید به این موضوع بپردازیم که به طور دقیق این محافظت چگونه انجام می شود و روش صحیح برای آن چیست؟ بسته بندی صحیح به طور مستقیم به وزن، ابعاد و جنس کالایی برمی گردد که قصد بسته بندی آن را داریم که هر کالا بر حسب تفاوت هایی که دارد دارای بسته بندی متفاوتی نیز خواهد بود.

انواع بسته بندی

شاید مهم ترین بخش بسته بندی به این موضوع بستگی داشته باشد که چه نوع آن  را برای مرسوله خود استفاده کنید که البته این موضوع می تواند هزینه مهمی را در ارسال کالا برایتان تعیین کند. اگر چه که بسته بندی می تواند هزینه اصلی را روی دستتان بگذارد اما روشی استاندارد و ایمن باید باشد تا کالا صدمه نبیند. یک بسته بندی مناسب باعث می شود تا مشتریان سفارشات خود را با کیفیت بهتری دریافت کنند و این به طور مستقیم روی سفارشات بعدی از شما تاثیرگذار خواهد بود. اما همانطور که گفته شد، بسته بندی انواعی دارد که به صورت زیر خواهد بود:

کارتن های پستی

کارتن های پستی یکی از رایج ترین نوع بسته بندی محصولات هستند که دارای ابعاد مشخصی نیز می باشند و مقاومت این بسته ها به ابعاد آن نیز بستگی دارد. بسته های پستی که ابعاد کوچکتری دارند از مقوای دایکاتی 3 لایه ساخته شده اند و ابعاد بزرگتر آن ها از مقوای 5 لایه دایکاتی تشکیل می شوند و جنس و مقاومت مناسب تری خواهند داشت. معمولا اگر این بسته، پستی باشد روی آن علامت اداره پست چاپ می شود و بر روی بدنه آن نیز آدرس مبدا و مقصد نوشته می شود که برای تحویل، هر چه راحت تر به دست گیرنده خود برسد.

ابعاد کارتن پستی

همانطور که گفته شد بسته اگر به صورت پستی باشد دارای ابعادی از پیش تعیین شده و استاندارد است. اگر ابعاد کارتن پستی استاندارد نباشد و از اندازه لازم کوچکتر، باعث آسیب زدگی و فشار به محتویات داخل بسته می شود و اگر بسته از محتویات داخل خیلی بزرگ تر باشد، باعث می شود که داخل بسته، در اثر حرکت به دیواره جعبه به صورت مکرر برخورد کند و باعث آسیب به محصول شود. بر حسب سانتی متر، ابعاد بسته های پستی استاندارد به این صورت می باشد:

  • نوع 1 دارای ارتفاع 10 سانتی متری است و ابعادی 10*15 دارد و جنس مقوای آن 3 لایه خواهد بود.
  • نوع 2 دارای ارتفاع 10 سانتی متری است و ابعادی 20*15 دارد و جنس مقوای آن 3 لایه خواهد بود.
  • نوع 3 دارای ارتفاع 15 سانتی متری است و ابعادی 20*20 دارد و جنس مقوای آن 3 لایه خواهد بود.
  • نوع 4 دارای ارتفاع 20 سانتی متری است و ابعادی 30*20 دارد و جنس مقوای آن 5 لایه خواهد بود.
  • نوع 5 دارای ارتفاع 20 سانتی متری است و ابعادی 35*20 دارد و جنس مقوای آن 5 لایه خواهد بود.
  • نوع 6 دارای ارتفاع 20 سانتی متری است و ابعادی 45*25 دارد و جنس مقوای آن 5 لایه خواهد بود.
  • نوع 7 دارای ارتفاع 25 سانتی متری است و ابعادی 30*30 دارد و جنس مقوای آن 5 لایه خواهد بود.
  • نوع 8 دارای ارتفاع 30 سانتی متری است و ابعادی 45*40 دارد و جنس مقوای آن 5 لایه خواهد بود.
  • نوع 9 دارای ارتفاع 35 سانتی متری است و ابعادی 55*45 دارد و جنس مقوای آن 5 لایه خواهد بود.

بسته بندی مرسولات پستی

پاکت حبابدار

یکی دیگر از روش های رایج پستی برای بسته بندی، نوعی بسته با نام پاکت حبابدار است که به طور حتم باید حداقل یک بار با آن ها سر و کار داشته باشید. پاکت های حبابدار از دو بخش تشکیل شده اند که یک بخش آن کاغذ سفید با کیفیت بالا و بخش دیگر آن یک لایه ضربه گیر به صورت حبابدار می باشد. ابعاد پاکت های حبابدار زیاد بزرگ نیست و از آن ها بیشتر برای ارسال برگه، کتاب، لباس های کوچک، سی دی و… استفاده می شود.

ابعاد پاکت حبابدار

ابعاد پاکت های حبابدار به صورت های مختلفی می باشد اما به صورت کلی و رایج می توان گفت که سایز این بسته ها به این صورت است:

ابعاد پاکت حبابدار سی دی : 15*15  سانتی متر

ابعاد پاکت حبابدار B2 : 12*23 سانتی متر

ابعاد پاکت حبابدار A3 : 17*23  سانتی متر

ابعاد پاکت حبابدار A5 : 24*32 سانتی متر

ابعاد پاکت حبابدار A4 : 27*35  سانتی متر

ابزارهای مناسب برای بسته بندی

یکی از دیگر نکات مهم در بسته بندی محصولات، ابزارهای بسته بندی پستی می باشد. این ابزارها لازمه یک آماده سازی مناسب هستند و در کیفیت بسته بندی به طور مستقیم اثر خود را می گذارند. ابزارها تشکیل شده از وسایلی می باشند که برای یک بسته بندی، نیاز می شوند:

  • یک کارتن مناسب نسبت به کالایی که برای ارسال دارید.
  • یک بسته بندی مناسب پلاستیکی یا جعبه ای مقوایی یا لمینتی.
  • نایلونی حباب دار جهت ضربه گیری مرسوله.
  • یک گونی پلاستیکی یا کنفی که ضد آب باشد .

کلام آخر

تمامی نکات مهم در بسته بندی مرسولات پستی که در این مقاله ذکر شد به آماده سازی یک بسته پستی فوق العاده کمک خواهد کرد. انتخاب یک کارتن یا جعبه مناسب برای بسته بندی می تواند مهم ترین بخش کار باشد زیرا آن جعبه پایه و اساس بسته بندی تان خواهد بود. انتخاب مناسب با رعایت تمامی استانداردها می تواند همان رمز طلایی برای رضایت مشتریان باشد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم