بررسی نقش بسته بندی در کسب و کارها

هر کسب و کاری اسرار و رموز خاص خود را برای پیشرفت و شناخته تر شدن در بین مشتری هایش دارد. اما بعضی از نکات و موارد هم هستند که بین کسب و کارهایی که در یک شاخه قرار می گیرند، عمومیت دارند و تقریبا از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. به عبارتی برای موفقیت در آن کسب و کار حتما باید این نکات عمومی را مورد توجه ویژه قرار داد. یکی از این موارد، نقش بسته بندی در کسب و کارها و موفقیتی است که به دنبال خود به ارمغان خواهند آورد.

 

نقش بسته بندی در کسب و کارها را بهتر بشناسیم

کسب و کارها را می توان به سه شاخه مهم زیر تقسیم کنیم:

تولیدی، توزیعی و خرده فروشی های نهایی

نقش بسته بندی در کسب و کارها در هریک از این سه شاخه اصلی، بسیار ویژه خواهد بود.

 

چرا بسته بندی اهمیت زیادی دارد؟

ما می توانیم اهمیتی که بسته بندی کردن کالاها در هر یک از 3 شاخه مهم مشاغل دارند را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم.

در تولید هر کالا یکی از مهمترین شاخص ها برای نشان دادن کیفیت و استاندارد بودن مراحل ساخت آن کالا، بسته بندی نهایی آن کالاست. به طوری که شاید به جرات بتوانیم بگوییم که آن کالاهایی که با بسته بندی های نوین تر و با تبلیغات جدیدتر در روی بسته بندی ها، به بازار عرضه می شوند، بسیار بیشتر مورد استقبال مشتریها قرار می گیرند. زیرا آنچه که در وهله اول نظر مشتری را جلب می کند، جذابیت های بصری است که به طور ناخودآگاه، بهتر بودن را به ذهن متبادر نماید.

نقش بسته بندی در کسب و کارها از نوع دوم، یعنی مشاغلی که به جابه‌جایی و حمل و نقل کالاها، اختصاص دارند، هم بسیار اهمیت دارد. مثلا مشاغلی همچون، باربری ها و موسسات جابه جایی حمل بار به صورت کلان و یا خرده فرض کنید قرار است کالایی از محل تولید(کارخانه و یا کارگاه) به دست مصرف کننده (عمده فروش یا خرده فروش و یا حتی مصرف کننده نهایی) برسد، در این میان بسته بندی درست و تحویل به موقع کالا به عهده موسسات نقل و انتقال است. نوع بسته بندی و اجرای دقیق و صحیح آن می تواند اطمینان را به طرفین(مبدا و مقصد) بدهد که کالا به صورت محفوظ و بدون هیچگونه خرابی و آسیب و سالم به دست‌شان خواهد رسید.

در زمینه نقش بسته بندی در کسب وکارها از نوع سوم، یعنی خرده فروشی ها هم باید بگوییم که بسیاری از محصولات هستند که به شکل فله به دست خرده فروش ها می رسند و بسته بندی و تقسیم آنها به اوزان مختلف به عهده صاحب مغازه یا فروشگاه می باشد. می بینیم که در این نوع از مشاغل هم لازم است با توجه به نوع کالا که می تواند خوراکی یا غیرخوراکی باشد، بسته بندی اصولی و بهداشتی می تواند حرف اول را برای موفقیت و فروش بیشتر، بزند.

نقش بسته بندی در کسب و کارها

همچنین ببینید: خدمات باربری و حمل و نقل  |  شرایط و مزایای تحویل کالا در مقصد

 

بسته بندی درست و خوب می تواند عاملی برای سبقت گرفتن از دیگر رقیبان در یک کسب و کار باشد. هر چه در اجرای یک بسته بندی ابتکارات بیشتری لحاظ شود، احتمال پسندیده شدن در نظر مشتری هم بیشتر خواهد بود. زیرا ابتکار جدید می تواند نظر خریداران نهایی را نسبت به آن محصول در مقایسه با قبل، تغییر زیادی دهد.  به طوری که ممکن است شاید در گذشته از آن محصول با آن نام و نشان و برند، چندان استقبال نمیکرد و حتی شاید نظر سوء هم به آن داشته، اما با تغییرات عمده در نوع بسته بندی می توان تمام این نظرات را به شکل محسوسی تغییر داد.

به طور خلاصه؛ اهمیت نقش بسته بندی در کسب و کارها، عبارتند از:

. تاثیر مستقیم بر تصمیم مشتری برای خرید

. کمک به برند شدن محصول و بازدهی بالاتر تبلیغات

. تغییر در سیستم فروش محصول مخصوصا در خرده فروشی ها

. هویت پیدا کردن محصول و کالا

 

انواع بسته بندی ها

قبلا هم اشاره شد که بسته بندی مناسب می تواند یکی از مهمترین گام ها برای بازاریابی موفق به شمار رود. بسته بندی می تواند انواع و اقسام مختلفی داشته باشد. مثلا بسته بندی با شیشه یا فلز(مثلا استفاده از بطری های حلبی)، بسته بندی های پلاستیکی که به دلیل عدم تجزیه برای محیط زیست می توانند خطرآفرین باشند، بسته‌بندی با کمک پاکت های کاغذی که خود می توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند،

با توجه به نوع کالایی که قرار است روانه بازار شود و همچنین محل مورد استفاده، نوع بسته بندی مشخص خواهد شد. همچنین استفاده از اشکال مختلف برای بسته بندی هم می تواند از موارد ابتکاری باشد که بر فروش و کاربری آن محصول تاثیر مستقیم بگذارد. مثلا بسته بندی به اشکال هندسی مثل استوانه ای، مکعب، و غیره

 

اهمیت ابعاد و هندسه بسته بندی

گفتیم نقش بسته بندی در کسب و کارها، انکارناپذیر و بسیار مهم است، زیرا علاوه بر اثرات آن بر روی حفظ کیفیت محصول، بر زیبایی بصری و موردپسند قرار گرفتن کالا، هم تاثیر عجیبی خواهد گذاشت.

امروزه تاثیرات مسائلی همچون چند بعدی بودن بسته بندی، سایز و جنس بسته بندی؛ اشکال هندسی مورد استفاده در بسته بندی و از همه مهمتر، تبلیغات و گرافیکی که بر روی بسته بندی چاپ می شود، بر انتخاب شدن یک محصول، ثابت شده اند.

مثلا افراد بسته بندی های سه بعدی را نسبت به دو بعدی ترجیح می دهند و یا استفاده از رنگ های متناسب و طراحی های مرتبط با محصول در گرافیک بسته بندی، بسیار بر نگاه بیننده اثرگذار می باشد.

استفاده از طرح های فانتزی نسبت به طرح های عمومی، در بسته بندی ها توانسته نظر مشتریان را بیشتر به خود جلب کنند.

 

همچنین ببینید: تحویل کالا در شرکت های پستی  |  پست فوری

 

نقش بسته بندی در مشاغل مربوط به حمل و نقل

علاوه بر بسته بندی های اصلی که توسط خود تولیدکننده بر روی کالا یا هر محصولی، اجرا می شود، در مشاغلی که به نوعی با جابه‌جایی و حمل بار، سروکار دارند هم، بسته بندی نقش خاص خود را دارد.

با توجه به مطالب مطرح شده نقش بسته بندی در کسب و کارها به طور کلی فراوان است اما این میزان اهمیت در مشاغل مربوط به حمل و نقل دو چندان است.

در این مشاغل، هر چه قدر بسته بندی ها دقیق تر اجرا شوند، هم محافظت از محصول بیشتر خواهد شد و کیفیت آن تغییر نمی کند و هم میزان فضا برای جابه‌جایی بارها بهینه تر خواهد شد و هم اینکه توزیع و پخش کالا با مشکلات کمتری مواجه می شود.

امروزه با گسترش ارتباطات مجازی و آنلاین، و بیشتر شدن خرید و فروش ها به این سبک، در نهایت جابه‌جایی و حمل و نقل بار هم گسترده تر شده و درصد آن هم افزایش پیدا کرده است.  از طرفی جمعیت کشورها در حال افزایش است و این یعنی بالا رفتن میزان تقاضا، بیشتر شدن مسافرتها و مهاجرتها و ارتباطات بین کشورها و به طور کلی تغییرات عمده در سبک زندگی مردم دنیا، باعث شده که حمل و نقل و جابه جایی کالا و محصولات مختلف چه در عرصه های کلان و چه به شکل خرد، بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده و در نتیجه نقش بسته بندی در این شغل هم بیشتر از قبل حساسیت پیدا کند.

هر چه بسته بندی ها در یک کسب و کار متفاوت تر و نوآورانه تر باشد، می توان امید بیشتری به پیشرفت در آن حرفه و شغل را متصور بود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برخی از مشتریان

افتخار میکنیم میزبان بهترین ها هستیم